מרפאת שיתוק מוחין

דר' גרי וורן דאימונד

דר' גרי וורן דאימונד

שיתוק מוחי (Cerebral Palcy) הינה פגיעה מוחית המתרחשת קודם ללידה או בסמוך לה. הנזק המוחי פוגע ביכולת של השרירים לנוע ולפעול. המחלה עצמה משפיעה על מתח השרירים (טונוס), התנועה והקואורדינציה. זה קורה כאשר תאי העצב במוח האמונים על תנועות הגוף השונות, אינם מצליחים לבצע תמסורת תקינה לשרירים בכדי לבצע תנועות בדרכים חלקות או מותאמות. עקב כך נפגע תפקוד שרירי השלד, שרירי בית החזה והנשימה, השליטה בשלפוחית השתן, המעיים והעיניים. כתוצאה מהפגיעה בתפקוד השרירים נפגעים תפקודים כמו הליכה, הפעלת הידיים, אכילה, דיבור, ופעולות הניקוי של הגוף.

הנזק המוחי הוא בלתי הפיך, אך באמצעות התערבות מוקדמת ושיקום אינטנסיבי, ניתן לקדם את הילד ולאפשר לו ולמשפחתו איכות חיים ועצמאות בהתאם ליכולותיו.


גורמים לשיתוק מוחי

לא תמיד ידועה הסיבה לשיתוק מוחי. לעתים חלו הפרעות באספקת הדם והחמצן למוח של העובר טרם לידתו או במהלך הלידה. ישנם גם גורמים נוספים לרבות שבץ ברחם או לאחר הלידה, זיהומים, צהבת של הילוד וסיבות גנטיות אשר לא תמיד ידועות למשפחה.
תינוקות אשר נולדו פגים, במשקל נמוך, הינם בסיכון מוגבר ללקות בשיתוק מוחי. שיתוק מוחי משפיע על כל ילד באופן שונה ובדרגות חומרה שונות. לכן, לכל ילד ומשפחתו, יש להתאים תוכנית שיקומית אישית לפי יכולותיו וצרכיו.


מי אנחנו?

במרפאת שיתוק מוחי צוות רב מקצועי:

  • רופא שיקומי
  • אורתופד
  • פיזיותרפיסטית
  • מרפאה בעיסוק
  • קלינאית תקשורת
  • עובדת סוציאלית
  • מזכירה רפואית


האני מאמין שלנו

במרפאת שיתוק מוחי באלי"ן אנו שמים לנו למטרה לעזור לילד לגדול ולשגשג באופן המיטבי ביותר בהתאם לנתוניו הבסיסיים. הצוות הרב מקצועי ערוך לעזור לילד ולמשפחתו למצוא את הטיפול הנכון ביותר עבורו. אנו מאמינים שילד עם שיתוק מוחי יכול וצריך להיות ילד שמח ומאושר. מטרתנו היא לאפשר זאת לילד ולמשפחתו.

צוות המומחים של מרפאת שיתוק מוחי נעזר בשירותים הרבים של בית החולים אלי"ן כאשר נדרשת מומחיות בתחומי הטיפול בספסטיות, בעמוד השדרה ובעקמת, באורתופדית כף היד והגפה העליונה, מחלות ריאה, ותפקודי הראייה והשמיעה, בדיקות שיקוף בליעה (VDF), מרפאת אכילה ומעבדת הליכה. באלי"ן מרכזי השאלה לציוד כסאות ממונעים ועזרי תקשורת שונים. אנו משתפים פעולה עם בית החולים הדסה ויוצרים שיתופי פעולה ייחודיים עם מרפאות מומחים ומחלקות בבתי חולים ומרכזי רפואה שונים ברחבי הארץ והעולם.

הצוות שם בראש מעייניו את שיתופי הפעולה עם הקהילה המלווה את הילד - רופא המשפחה או רופא הילדים המטפל, מעונות, גנים ובתי ספר בקהילה, הן במסגרת החינוך הרגיל  והן בחינוך המיוחד. צוות המרפאה בקיא בתחומי השיקום השונים ובחזית הטכנולוגיה השיקומית עבור ילדים עם שיתוק מוחי.

Cerebral Palsy Clinic


הצוות המקצועי של המרפאה


פיזיותרפיה

היחידה מבססת את המלצותיה על בדיקות מיוחדות בביה"ח לניתוח הליכה ותנועה (מצלמות היי טק, חיישנים, לוחות לחץ ומחשבים אשר יוצרים דגם תלת ממדי של תנועת הליכת הילד במרחב).

יש טיפולים לשימור הירך, ובמקרה הצורך,  לשחזור הירך כאשר נגרם נזק לאורך זמן.

הטיפול בפיזיותרפיה ובריפוי בעיסוק גם נועד לזהות ולבנות את אביזרי השיקום- התוספות, הסדים, הנעליים, והעמידונים.

 

ריפוי בעיסוק

באמצעות הטכנולוגיה, ניתן לעזור לילדים להתנייד, באמצעות כיסאות גלגלים מותאמים באופן אישי,

ישנם טיפולי ידיים לשיפור מיומנויות היד, פרק כף היד, המרפק והכתף.

 

קלינאית תקשורת

ילד עם שיתוק מוחי נמצא בסיכון לקשיים בתחומי התקשורת, הקול, השפה, השמיעה, האכילה והבליעה. קלינאית התקשורת תבדוק את תפקודי הנשימה לצורך הפקה קולית ויכולות הבנת השפה והבעתה ותמליץ על שיטות הטיפול המתאימות לילד. במידת הצורך, קלינאית התקשורת תמליץ על עזרי תקשורת תומכת וחליפית לילדים עם קשיים בדיבור כמו למשל מערכות מיקוד מבט, טאבלטים ואייפדים. ילדים עם קשיים באכילה ובליעה יקבלו מענה שיאפשר להם לאכול בצורה בטוחה ויעילה עד כמה שניתן.

  

צוות  המרפאה גאה בהישגיו לקידום הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, בשימוש בשיטות החדשנות והטכנולוגיה החדישה ביותר בעולם ומעודכן לגבי החידושים האחרונים בכל תחומי הטיפול.

הצוות  הטיפולי נתמך על ידי צוות משרדי מנוסה וותיק אשר במשך השנים יצר קשר עם מערכות התמיכה השונות בקהילות ברחבי הארץ. הצוות המשרדי ערוך להסביר ולעזור בשפות המדוברות השונות, ונותן את השירות הטוב ביותר עם כל הלב.

דורות רבים של ילדים בוגרי אלי"ן עברו תחת טיפולו המסור של צוות מרפאת שיתוק מוחי. אנו גאים לקחת חלק בשיקום של ילדכם, בהשתלבותו בחינוך, חיי המשפחה, העבודה, החברה וקהילה.