שיקום פגיעות מוחיות

דר' עופר קרן

דר' עופר קרן

במרפאת פגיעות מוחיות מטופלים:

  • ילדים הסובלים מפגיעה במוח כתוצאה מחבלה
  • ילדים שסבלו מאירוע כלי דם במוח
  • ילדים שעברו ניתוח מוח
  • ילדים בעלי פגיעה בתפקוד המוח עקב חוסר הספקת חמצן

 

צוות המרפאה כולל: רופא, פסיכולוגית, פיזיותרפסיט, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית.

ההערכה כוללת מעקב רפואי וניטור הטיפול התרופתי, התייחסות לסיבוכים כמו פרכוס, התפתחות הידרוצפלוס, כאבי ראש, סחרחורות, הפרעות ביציבה ובתפקוד המוטורי, תפקודי יומיום, קשיים רגשיים, לימודיים וחברתיים.

במסגרת הביקור במרפאה הרב צוותית עובר המטופל במספר "תחנות". בסיום היום עורך צוות המטפלים ישיבה משותפת ומוסר המלצות על סמך כלל המידע שנאסף.

לנזק בעקבות פגיעת ראש אצל ילדים יש מאפיינים ייחודיים, לדוגמא: הצטברות נוזלים במוח בתאים עצמם, בעוד שאצל בוגרים מצטברים הנוזלים בעיקר בין התאים.

 

הנזק למוח הצעיר עלול להתבטא בפגיעה ביכולות שונות וכן באפשרות ללמוד ולהתפתח. הפרעה ביכולת הלימוד היא תוצאה ישירה של ליקוי קוגניטיבי וליקוי ביכולות ממוקדות כמו זיכרון וקשב. מעבר להשלכות על מידת התפקוד המיידית לאחר פגיעת ראש, לפגיעה עלולה להיות השפעה שלילית על יכולות הלמידה, ההתפתחות האישית ומידת ההסתגלות החברתית. מאחר שהדרישה לפתור בעיות בגיל צעיר היא מוגבלת, יתכן שמידת הפגיעה תהיה סמויה בתקופה הראשונה ותתגלה רק לאחר ההתבגרות.

לעיתים, גם פגיעת ראש "קלה" שלא הצריכה אשפוז ממושך, יכולה לגרום לבעיות המצריכות טיפול ומעקב.

במחקר שבוצע בבית החולים אלי"ן ביוזמת דר' מריו כהן ז"ל, נבדק תפקודם של ילדים ששוחררו מחדר המיון הנוירו-כירורגי בעקבות פגיעת ראש.

לאחר מספר שבועות בבית החולים אלי"ן, נבדקו על ידי צוות רב-מקצועי. מסתבר שחלק נכבד מהילדים התקשו להשתלב בפעילות בבית ובבית הספר, נצפו ליקויים מוטוריים, קוגניטיביים והתנהגותיים גם אצל ילדים שלא אותר אצלם נזק מבני בבדיקות ההדמיה.

ניתן להסיק שגם אצל ילדים שאובחנו כסובלים מ"פגיעת ראש קלה" עלולה להיווצר הפרעה משמעותית בתפקוד ורצוי לעקוב אחר השתלבותם בקהילה. ההפרעה באה לידי ביטוי בשינויים בהתנהגות בבית, עם החברים ובמסגרת החינוכית בה פועלים הילד או הילדה. הגורם להפרעה בתפקוד יכול לנבוע מנזק מזערי במוח שלא אותר בבדיקות ההדמיה ו/או מתגובה נפשית לאירוע.

בי"ח אלי"ן בשיתוף משרד החינוך עורך השתלמויות מקצועיות למורים, שבהן מכשירים את הצוות החינוכי להתמודד ולסייע לילד עם פגיעה מוחית, פגוע ראש. במסגרת ההשתלמות מקבלים המורים מידע מקיף מאנשי צוות בתחום הרפואה, הפיזיותרפיה ועוד, וכן מפי מתבגרים שחוו בעצמם פגיעה מוחית והוריהם - על הקשיים של הילדים מבחינה פיזיולוגית ורגשית ומקבלים את הכלים לסייע להם באופן שיעורר בילדים מוטיבציה מאשר, ובאופן שיסייע להם לגבש דימוי עצמי חיובי ותחושת מסוגלות למרות הקשיים שהפגיעה המוחית מציבה בפניהם.